Zij gingen jou voor

Van leuke baan, naar nog leukere baan

Monique Ursem (37) was in tegenstelling tot een aantal jaar geleden, niet echt op zoek naar ander werk. Totdat de vacature Regisseur Wonen bij Intermaris op haar pad kwam. Deze baan, die op haar lijf geschreven leek, kon ze niet weerstaan. Aan Project Loopbaan vertelt ze hoe het zo gelopen is.

Bij Kennemer Wonen werkte Monique eerst vijf jaar als Woonconsulent voor de gemeente Uitgeest en Castricum. Hierna werd zij Wijkconsulent voor de gemeente Uitgeest. In deze baan lag de nadruk meer op alles wat met Sociaal Beheer te maken had; zware overlast, ontruimingen, maar ook herstructurering, nieuwbouw etc. Een aantal jaar geleden wist ze niet goed wat ze wilde. Daarom maakte ze gebruik van de loopbaancoachgesprekken met Linda Bult: ‘Ik liep diverse stages tijdens de Stage events van Project Loopbaan. Dit heeft mij nieuwe inzichten gegeven waardoor ik gerichter kon zoeken naar een andere baan.’

Een bouwfunctie met een zacht randje

Omdat ze Bouwkunde en Technisch Bedrijfskunde gestudeerd had, hield Monique vast aan de gedachte dat ze ook in deze hoek werk moest zoeken. Zij zegt: ‘Door de jaren heen ben ik erachter gekomen, dat ik het bouwen ontzettend leuk vind, maar dat mijn interesse aan de klantenkant ligt; kopers of huurders. Ik sla graag de brug tussen de harde bouwkant en de zachte sociale kant, zonder elkaars belangen uit het oog te verliezen. Toen bij Intermaris de functie van Regisseur Wonen vrijkwam, hoefde ik daarom niet lang te twijfelen. Dit is precies wat ik zocht. Een bouwfunctie met een zacht randje.’

Op de vraag wat Project Loopbaan heeft betekend voor haar bij deze loopbaanstap, antwoordt Monique: ‘Heel erg veel. Het heeft met name mijn netwerk binnen de corporatiewereld erg vergroot. Als deelnemer aan de werkgroep Stage events zat ik al snel bij diverse corporaties aan tafel. Hier leerde ik mensen van de werkvloer en P&O kennen. Dit zorgde ervoor dat ik mijzelf kon presenteren en laten zien wie ik ben en hoe ik werk. Met het oog op een mogelijke switch zou dit zomaar kunnen betekenen dat ik niet onderaan een stapel sollicitatiebrieven zou belanden, heb ik mij altijd voorgehouden. Beter jezelf een keer kunnen presenteren, dan je op een A4’tje te moeten verkopen. En inderdaad dit beaamde ook Intermaris toen ik hier uiteindelijk binnen kwam.’

De baan bij Intermaris vond Monique via haar opgedane netwerk bij Intermaris. Van hieruit werd zij getipt dat deze vacature uitgezet was. Al snel verscheen de advertentie op LinkedIn en daarop reageerde ze. Glunderend: ‘Door mijn opgedane netwerk bij Intermaris belandde mijn brief en CV gelukkig niet onderaan de stapel.’

Kijk eens kritisch naar jezelf

De volgende tips geeft Monique mee voor medewerkers van woningcorporaties.
‘Kijk eens kritisch naar jezelf en stel je de vraag, zit ik nog op mijn plek bij mijn werkgever? Zo niet, wat heb ik ervoor nodig om nog meer plezier uit mijn werk te halen: een andere invulling aan mijn werkzaamheden of misschien een andere werkgever? Praat hierover met je leidinggevende of collega’s. Er is zo ontzettend veel mogelijk via Project Loopbaan om jezelf te ontwikkelen, je ogen te leren openen en te ontdekken. Door het kenbaar te maken wil niet zeggen dat je je ontslag kenbaar maakt. Ik hoor dit nog veel te vaak om mij heen.’

Monique besluit met: ‘Heb je wel eens aan een ruilstage voor 3 maanden gedacht? Alles kan hé via Project Loopbaan, gewoon doen! Ik heb het ook gedaan. En zie wat het mij heeft gebracht! Van een leuke baan bij Kennemer Wonen naar een nog leukere op mijn lijf geschreven baan bij Intermaris.

Natascha stapte over van woningcorporatie naar gemeente

Na 10 jaar bij woningcorporatie Intermaris als secretaresse en projectmedewerker gewerkt te hebben, vond Natascha Grippeling (39) het tijd voor wat anders. Zij wilde graag de communicatiekant op en kreeg een baan als communicatiemedewerker bij de gemeente Hoorn. Natascha vertelt hoe Project Loopbaan hierbij geholpen heeft.

Communicatie

In de functie van projectmedewerker bleek communicatiewerk haar wel te liggen en graag wilde ze hierin verder: ‘Ik vond dit werk erg leuk en ben trainingen en opleidingen gaan volgen in die richting. Intern waren er geen mogelijkheden op de afdeling Communicatie en dus begon ik rustig om mij heen te kijken, zoekende naar een baan in het vakgebied communicatie.’

Tijdens deze zoektocht kwam zij op het pad van Project Loopbaan. Natascha vertelt: De workshop via Project Loopbaan ‘Wat heb jij in je Mars’ liet mij inzien waar ik wilde zijn over vijf jaar. Het volgen van deze workshop bevestigde opnieuw mijn enthousiasme voor communicatie. Het hardop uitspreken van je wensen maakt het concreet en mijn wensen werden doelen. Toen ben ik stages gaan lopen, via Project Loopbaan, bij andere corporaties. Uiteraard bij collega’s in het communicatie vak.’ En toen kwam die toepasselijke vacature op haar pad.

Op de vraag hoe ze deze nieuwe baan gevonden heeft, antwoordt Natascha enthousiast: ‘Ik vroeg mij af of loopbaancoach Linda Bult iets voor mij kon betekenen, want ik wilde wel wat anders, maar wat eigenlijk? Ik had twee vrijblijvende gesprekken met haar, waar ik zonder verwachting instapte. Zij stelde mij de juiste vragen waardoor ze een goed beeld kreeg van waar mijn ambitie lag. Vervolgens attendeerde zij mij op de vacature. Ik denk dat ze die mooi vond aansluiten. En ze had gelijk!

Wees blij met de kansen die je worden aangereikt en pak ze!

Natascha spreekt recht vanuit haar hart als haar gevraagd wordt of ze tips heeft voor medewerkers van andere woningcorporaties: ‘Vooral luisteren naar je gevoel en doen wat je leuk vindt, dan volgt de rest echt wel. Wees blij met de kansen die je worden aangereikt en pak ze! Voordat ik mijn huidige baan kreeg heb ik ook weer moeten studeren, heb ik meerdere malen gesolliciteerd en ben ik diverse keren afgewezen. En toen kwam deze vacature… die ene die het écht moest worden!

Nu werk ik wederom in een leuke organisatie met fijne nieuwe collega’s en doe ik waar ik echt blij van word. Het gaat misschien niet altijd even snel genoeg, maar als je je doel voor ogen houdt en erop blijven vertrouwen dat het goed komt, dan komt het ook goed!’

Nieuwe baan buiten de sector: het verhaal van Tessa Gooijer

Tessa Gooijer (41 jaar) zette recent een nieuwe stap in haar loopbaan. Met ingang van 1 november 2018 is ze werkzaam als Bewonersbegeleider bij Logchies Renovatie en Onderhoud. Tot die tijd werkte ze bij woningcorporatie Parteon in Wormerveer.
Zij legt uit: ´ik ben begonnen als directiesecretaresse bij Parteon en deze functie heb ik 7 jaar gedaan. Daarna heb ik nog 4 jaar als communicatiemedewerker gewerkt. Dus in totaal heb ik ruim 11 jaar bij Parteon gewerkt, in verschillende functies. Ik voerde gesprekken met loopbaanadviseur Linda Bult en via de stagemaand heb ik een halve dag bij Loghies meegelopen. Dit samen heeft de basis gelegd voor mijn overstap naar Loghies.’

De ontdekkingsreis van Maritha

Het succesverhaal van Maritha Hoogland liegt er niet om. Opgeklommen van KCC-medewerker bij woningstichting Het Grootslag tot teammanager Klanten Informatie Centrum (KIC) bij Kennemer Wonen. Maritha verruilde het vertrouwde West-Friesland voor een nieuwe uitdaging in Alkmaar. Zij vertelt over haar aanvankelijke aarzeling en hoe goed haar stap uitgepakt heeft.

“Bij Het Grootslag was ik betrokken bij een nieuwe manier van werken binnen het KCC. Voor het eerst voelde ik me als een vis in het water binnen een organisatie. Mijn baan bood veel afwisseling en ik kon mijn functie grotendeels zelf vormgeven. Ik ben nieuwsgierig van aard en wil altijd weten hoe dingen in elkaar steken en onderzoeken hoe zaken efficiënter kunnen. Een eigenschap, die ertoe leidde dat ik sinds februari dit jaar me kan ontplooien bij Kennemer Wonen.”

De collega’s bij Het Grootslag zagen haar met gemengde gevoelens vertrekken. “Ha, dat hebben ze toch aan zichzelf te danken. Want dankzij hun aanmoediging en vertrouwen durfde ik de stap te wagen om te solliciteren. Al bij de kennismaking was er een goed gevoel. ‘Een onderbuikgevoel dat we de juiste kandidaat hadden’, vertrouwde de manager Klant en Markt me later toe. Dat vertrouwen wil ik waarmaken.”

Ik vraag Maritha om haar nieuwe functie in drie woorden samen te vatten: “Dynamisch, interessant en een ontdekkingsreis. Ik leer hier ontzettend veel. Zo bemoei ik me met het beleid, coach 15 KIC-medewerkers, doe onderzoek, pleeg overleg en stoei met resultaten. Ik zit in een flow en dat geeft me vleugels. Ik ben Het Grootslag dankbaar voor de eerste vlieglessen. Nu de tijd om de loopings in te zetten…

Samenwerken als managers

Tijdens het evenement voor managers met Ergin Borova op 11 oktober 2018 zijn er twee buddyparen gevormd die met elkaar afspraken een dilemma te delen waarmee ze als manager bij een corporatie te maken hebben. Manager Vastgoed Paul Duijn (De Woonschakel) en manager Wonen a.i. Bart Schouten (Pré Wonen) delen hier hun ervaring.

Paul Duijn en Bart Schouten

Welke vraag hebben jullie elkaar gesteld?

‘Wij hebben gekeken naar de door gemeentes gehanteerde parkeernorm. Met name in centrumgebieden is de parkeernorm (het minimaal aantal te bouwen parkeerplaatsen per appartement) zo hoog dat het betaalbaar bouwen van woningen/ appartementen bijna onmogelijk is. We hebben elkaar de vraag gesteld of dit anders kan.’

Welk antwoord /oplossing is daarop gekomen?

‘Het kan anders. Door te werken met deelauto’s is de behoefte aan het aantal benodigde parkeerplaatsen aantoonbaar te verlagen. Starten met een pilot om zo gemeentes te overtuigen van een lagere parkeernorm, lijkt binnen de mogelijkheden te liggen.’

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

‘Wij hebben gekeken naar een referentieproject in het centrum van Alkmaar en een berekening gemaakt op basis van de aanschaf van deelauto’s.’

Heeft de (korte) samenwerking je verder nog iets opgeleverd?

‘Ja, dat de dingen die we soms zo vanzelfsprekend zijn gaan vinden ook anders kunnen. Out of the box denken. Denken in kansen en mogelijkheden in plaats van in onmogelijkheden. Steeds wanneer de een vastliep, kon de ander juist weer aanjagen.’
Heb je tips voor collega-managers van corporaties binnen Project Loopbaan?
‘Zoek elkaar op. Drink koffie en een biertje en durf je ideeën bespreekbaar te maken.’

Adviseur Glenn Rietveld, Irene van den Bos en Marijke Binnerts en Interview Irene van den Bos over dilemma duurzame inzetbaarheid

Bestuurder Harry Platte (Parteon) en Irene van den Bos (ten tijde van het event werkzaam bij Het Grootslag als Manager Klant & Wonen, inmiddels werkzaam bij De Key) hebben het volgende besproken.
‘Tijdens het leidinggevendenevent ben ik gekoppeld aan Harry Platte van Parteon. Mijn dilemma is dat ik het lastig vind om duurzaam inzetbaarheid tussen de oren van medewerkers te krijgen.
Harry gaf aan dat Parteon voor de oudere medewerkers een financieel adviseur heeft benaderd en deze heeft gesprekken gehouden met medewerkers van 60 jaar en ouder. Resultaat is dat sommige medewerkers erachter zijn gekomen dat ze eerder kunnen stoppen met werken. Andere zijn tot het besef gekomen dat ze nog een aantal jaren moeten werken en die raakten hierdoor weer bevlogen.
Ik heb dit idee omarmd en op de foto bovenaan deze pagina zie je de betreffende adviseur (Glenn Rietveld), Marijke (HR-medewerker van Het Grootslag) en ikzelf tijdens het kennismakingsgesprek met de financieel adviseur.’

Dorine Rustenburg

Veel plezier en inspiratie
Dorine (HR Intermaris) was gevraagd voor de rol van productieleider bij een toneelgezelschap tijdens de zomerperiode. Ondanks het feit dat Intermaris midden in een reorganisatie verkeerde, kreeg zij toestemming van haar leidinggevende om voor een periode van 3 maanden 3 dagen per week in plaats van 4 dagen per week te gaan werken, zodat zij zich in haar vrije tijd kon richten op de zeer inspirerende rol van productieleider.

Dorine vertelt wat haar dit heeft gebracht: zowel veel plezier en inspiratie binnen en buiten Intermaris als grote waardering voor haar leidinggevende en werkgever.

Slide 1

Slide 2