Succesverhalen

Het scholingsadviesgesprek van Reinier (Parteon)

Wat als je je wilt blijven ontwikkelen maar je weet niet precies welke richting of vervolgstap bij je past? Dan meld je je aan voor een gesprek met onze matchmaker Linda Bult.

Dit is wat Reinier deed en ze spraken elkaar bij Parteon tijdens het loopbaanspreekuur in Wormerveer. Reinier werkt al een aantal jaar met plezier in een financiële functie. Het lijkt hem leuk om weer een opleiding te gaan volgen, maar wat?

Linda vertelt: ´we bespreken wat voor Reinier belangrijk is in zijn werk, wat hij leuk vindt om te doen en ook wat hij minder leuk vindt. Dit geeft een goed beeld van zijn interesses. Daarnaast spreken we door zijn toekomstbeeld, over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, zoals digitalisering en waar kansen liggen. De richting salarisadministratie komt ter sprake, een financiële richting met vele facetten.´

Tip: Voordat je een keuze maakt is het belangrijk om op onderzoek uit te gaan. Is dit inderdaad een richting die bij mij past? Is mijn beeld van deze richting ook de werkelijkheid? Uitzoeken aan de voorkant, voorkomt teleurstelling aan de achterkant.

Linda vervolgt: ´ik adviseerde Reinier om op internet naar opleidingen te kijken, wat zijn de mogelijkheden en waar en wat zijn de kosten. Dat geeft je een goed beeld van wat nodig is om een stap te maken. Daarnaast stelde ik voor om een netwerkgesprek aan te gaan, met iemand die werkt als salarisadministrateur. Via via kwam ik in contact met Karina, zij verzorgt de salarisadministratie bij Pré Wonen. Zij wilde Reinier graag ontvangen en over haar werk vertellen.´

Het contact werd gelegd. Reinier mailt mij twee weken later over zijn bevindingen:

´Ik was vandaag langs geweest bij Karina van Pre wonen. Ik heb het woordje netwerkgesprek gegoogeld en vond allemaal tips en die heb ik gebruikt om me voor te bereiden op het gesprek. Ik wilde in dit gesprek een beeld krijgen van het beroep salarisadministrateur. We hebben een leuk gesprek gehad en Karina heeft alles in geuren in kleuren uitgelegd en laten zien. Ik vind deze functie erg aantrekkelijk, Karina heeft een zelfstandige functie en het werk is interessant. Ik ga mij dus inschrijven voor de opleiding Praktijkdiploma loonadministratie! Erg leuk ook om eens bij een andere woningcorporatie te kijken. Nog bedankt dat je dit geregeld hebt voor mij.´

Super! Een weloverwogen keuze van Reinier en hiermee zorgt hij voor zijn eigen duurzame inzetbaarheid. Met andere woorden, door je te blijven ontwikkelen blijf je bij en breed inzetbaar en heb je altijd een plan B als dit nodig mocht zijn.

Anne Judith

‘Combineer je baan’

Woonwaard heeft na het vertrek van de adviseur Strategie & Wonen, voor een andere invulling gekozen en de vacature/opdracht ter beschikking gesteld aan beleidsmakers van de maatschappelijke partners. Dit om samen te werken aan de oplossingen waar deze tijd om vraagt. Het is een duo-constructie geworden van Anne Judith Apeldoorn van DNO Doen en Martijn Zentveld van Esdégé Reigersdaal die dit jaar gestart zijn.

Anne Judith vertelt: “Sinds 9 januari ben ik 20 uur per week werkzaam bij Woonwaard en mag ik me buigen over woonvraagstukken waarbij zorg of hulpverlening in meer of mindere mate betrokken is. Zoals de doelgroep 18-/18+. Een doelgroep die nieuw op de woonmarkt meteen al tegen een aantal obstakels aan loopt. Denk hierbij aan inschrijfduur, inkomen, en zelfstandigheid versus begeleiding. Of uitgeprocedeerde asielzoekers met een minderjarig kind met de Nederlandse nationaliteit. Een complex probleem waarbij de ouder uitgezet mag worden, maar het kind niet. En ouder en kind mogen niet gescheiden worden. Daar ligt dus een vraag bij zowel de corporaties als bij de gemeente, vluchtelingenwerk én mijn andere werkgever, de maatschappelijke opvang. Het is ontzettend interessant om alle schakels nu nóg sneller te kunnen benaderen en toegang te hebben tot de enorme hoeveelheid kennis die er bij Woonwaard rondloopt. Ik ben blij dat ik deze uitdaging heb aangenomen, want hoewel behoorlijk intensief, is het werken bij woonwaard heel inspirerend in een prettige, laagdrempelige en collegiale sfeer.”

Bart Schouten

Project loopbaan, ook goed voor je netwerk

Woonmanager bij Pré Wonen, dankt zijn nieuwe baan aan Project Loopbaan. Tijdens de speeddates voor leidinggevenden, georganiseerd door Project Loopbaan, kwam Bart in contact met Pré Wonen.
Bart was op dat moment werkzaam bij Woonwaard als manager Verhuur. Na 6 jaar met plezier bij Woonwaard te hebben gewerkt wilde hij aan de slag op interim basis. Pré Wonen was op zoek naar een Woonmanager, vraag en aanbod kwamen hier bij elkaar.
Project Loopbaan was de verbindende factor. Het heeft Bart geholpen bij het opbouwen van zijn netwerk.

foto Bart 1

Het verhaal van Tessa Gooijer

Tessa Gooijer (41 jaar) heeft recent een nieuwe stap gezet in haar loopbaan. Met ingang van 1 november is ze werkzaam als medewerker Bewonersbegeleiding bij Logchies Renovatie en Onderhoud. Tot die tijd werkte ze bij woningcorporatie Parteon in Wormerveer.
Ze legt uit: ´ik ben begonnen als directiesecretaresse bij Parteon en deze functie heb ik 7 jaar gedaan. Daarna heb ik nog 4 jaar als communicatiemedewerker gewerkt. Dus in totaal heb ik ruim 11 jaar bij Parteon gewerkt, in verschillende functies.´

Kun je iets vertellen over het verloop van haar loopbaan tot nu toe?

Tessa vertelt: ´Ik was 19 toen ik ging werken als directiesecretaresse (achteraf had ik gewild dat ik door was gaan leren). En na 10 jaar in verschillende secretariële functies gewerkt te hebben, bood dit vak mij steeds minder uitdaging. Op advies van P&O deed ik enkele jaren geleden een loopbaanonderzoek, één van de richtingen die uit dat onderzoek kwam was ‘Communicatie’. Ik volgde een opleiding en in 2010 had ik mijn diploma.

Als jonge moeder lag mijn aandacht daarna vooral bij mijn gezin, maar tussen de luiers en kinderopvang door volgde ik aansluitend nog een opleiding en een training in het communicatie-vak.

In 2014 onderging Parteon een reorganisatie. Het secretariaat moest krimpen, maar er ontstond ook tijdelijke ruimte op de afdeling Communicatie door een langdurige zieke collega’s. Ik mocht aan de slag op de afdeling Communicatie, maar zegde daarmee wel mijn vaste aanstelling op het secretariaat op…  Een eerste sprong in het diepe! Gelukkig voor mij mocht ik na driekwartjaar solliciteren op de vacature van communicatie-medewerker en werd ik (opnieuw) aangenomen.

Ik heb ontzettend veel geleerd in de jaren op de afdeling Communicatie, over het vak, maar ook over mijzelf. Ik kreeg de kans om door te groeien binnen de afdeling, maar ik voelde heel sterk dat ik niet de functie van Communicatieadviseur wilde doen. Maar wat dan wel?´

Noëly

‘Ik heb mijn hart gevolgd’

“Na 9 jaar als medewerker KCC gewerkt te hebben, was ik tot de conclusie gekomen dat het tijd werd iets anders te gaan doen. Ik heb mijn hart gevolgd en heb besloten om voor mijzelf te gaan beginnen als Ayurvedisch masseuse. Dit werk past beter bij mij en bij de manier waarop ik in het leven wil staan. Ik hoop en verwacht dan ook dat ik met dit werk gelukkiger zal zijn en vooral zal blijven. Intermaris stond hiervoor open en heeft mij een outplacementtraject aangeboden dat ik met veel plezier heb gevolgd.

Dorine Rustenburg

Veel plezier en inspiratie

Dorine (HR Intermaris) was gevraagd voor de rol van productieleider bij een toneelgezelschap tijdens de zomerperiode. Ondanks het feit dat Intermaris midden in een reorganisatie verkeert, kreeg zij toestemming van haar leidinggevende om voor een periode van 3 maanden 3 dagen per week in plaats van 4 dagen per week te gaan werken, zodat zij zich in haar vrije tijd kon richten op de zeer inspirerende rol van productieleider.

dorine succesverhaal

Dorine vertelt wat haar dit heeft gebracht: veel plezier en inspiratie binnen en buiten Intermaris, een grote waardering voor haar leidinggevende en werkgever.

Wilma Wisse

Een week van baan ruilen

Wilma Wisse, manager Klant- en Wijkzaken bij Parteon, en Yvonne de Groot, manager Wonen bij ZVH, hebben van 13 tot 17 februari een week van baan geruild. Ze hebben hun ervaringen in een vlog bijgehouden.

Fonda Dekker

Op de fiets naar Rome

Fonda Dekker is wijkconsulent bij Kennemer Wonen in Alkmaar. Ze vindt haar werk superleuk om te doen, maar dacht ook na over wat ze hierna wil doen. ‘Ik zie me niet naar een hogere functie doorstromen, dus ben ik op zoek gegaan naar iets anders. Sinds de zwangerschap van mijn eerste dochter ben ik geïnteresseerd geraakt in voeding, afvallen, sporten en beweging. Ik ben toen zelf ook afgevallen met hulp van een diëtist.’

Afgelopen zomer is Fonda met haar man en kinderen op de fiets naar Rome geweest. ‘Toen is dit idee ontstaan. Ik wist altijd al dat ik een hbo-opleiding wilde doen. Ik ben na school gaan werken, dus die opleiding had even geen prioriteit. Voor mijn vakantie was ik al bezig met nadenken over wat ik wilde in mijn werk – ik was ook al naar een bijeenkomst van Project Loopbaan geweest – dus daar was ik tijdens de reis ook mee bezig. Wat vind ik eigenlijk echt leuk? Al pratende is het idee geboren om de driejarige hbo-opleiding Voeding en Diëtiek te gaan doen.’

Fonda wil met kinderen en gezinnen gaan werken en ze een goede basis meegeven. Dus heeft ze de omscholingsvoucher aangevraagd. De opleiding stond niet in de lijst kansrijke beroepen, maar toch kreeg ze de voucher. ‘Ik heb gemotiveerd waarom ik denk dat er meer werk in komt: obesitas gaat nog veel meer voorkomen en ik wil graag met kinderen werken: een gezond begin neem je rest van je leven mee en daarvoor zou ik me hard willen maken. Ik ben nu twee maanden bezig met de opleiding en vind het erg leuk.’

Afdeling Incasso Parteon

Geslaagde eerste vakmeeting Huurincasso

Via Project Loopbaan heeft de afdeling Incasso van Parteon op 13 februari een eerste vakmeeting Huurincasso georganiseerd. De medewerkers hebben een aantal onderwerpen en werkwijzen besproken, via speeddaten in verschillende kleine groepjes. De eerste vakmeeting is zeer positief ontvangen. Ook de hapjes werden door iedereen gewaardeerd. Ze kwamen tijd te kort en iedereen wil graag een vervolgmeeting bijwonen. Dus welke corporatie organiseert de volgende vakmeeting Incasso?